28.11.2012

:: god norsk ull ::


Da jeg skulle velge garn til den endelige versjonen av Septemberjakken, hadde jeg tre krav:
  1. Garnet skulle komme i et stort og godt utvalg av farger - fra de fine og klare til melerte naturfarger - slik at alle som strikker modellen i det anbefalte garnet kan finne sin drømmefarge, eller inspireres til å prøve noe helt nytt. Ingenting er så inspirerende som å studere rike fargekart syns jeg. Plutselig finner man farger og kombinasjoner man aldri hadde kunnet drømme om, og plaggene kan få så utrolig forskjellig karakter avhengig av hvilket fargevalg man gjør.
  2. Garnet må ikke være superwashbehandlet - det ødelegger mange av ullens fine egenskaper!
  3. Garnet måtte kunne strikkes på middels tykke pinner.
  4. Garnet må passe fint til strukturstrikk slik at mønsteret blir godt synlig.
Jeg prøvde å strikke jakken i Supersoft ullgarn fra Holst som jeg la dobbelt, siden jeg liker de fine melerte fargene så godt. Denne jakkeversjonen kan du se her og her. Jeg strikket på pinner nr 4, men jeg syns det ble for tykt i forhold til hva jeg hadde tenkt meg. (Hvis du likevel ønsker å strikke i dette garnet, eller for eksempel Malsen og Mor sitt lignende lagt dobbelt, kan du prøve å følge oppskriften, men bruke pinner nr 4 og strikke en størrelse mindre enn du skal ha.)  Alpakkakvaliteter gikk ut siden det ikke skal være så godt egnet til strukturstrikk. Jeg vurderte Nøstebarn sitt ullgarn, men det oppfylte ikke helt det første kravet.

Jeg landet til slutt på enkel og god norsk ull, produsert ved Rauma elv på Veblungsnes av Rauma Ullvarefabrikk. Her kan du se en liten film fra produksjonen - dette er action for ullglade! Garnet er velkjent for mange, heter PT2 og kommer i mange fine farger, fra de skikkelig skarpe nesten neonaktige til duse melerte naturfarger. Det oppfyller også de andre kriteriene mine, og har i tillegg den fordelen at det bare blir mykere og finere i bruk slik at du får plagg som varer lenge (Apropos varighet - se denne nydelige genseren fra 1957 som fremdeles er i bruk!). PT2-garnet kan virke litt "tørt" og stivt til å begynne med, men blir mykere i vask.

Rauma finullgarn (samme produsent) er et godt alternativ, men strikkes på litt tynnere pinner, og du vil derfor få et litt mindre plagg. Spesielt til mine danske lesere: Dette garnet er å få kjøpt hos Rasmilla!

Jeg er også spent på å prøve Norsk Pelsull, som har samme strikkefasthet som PT2 og skal være mykere. Jeg kan tenke meg at det også kan bli veldig fint til Septemberjakken! Fås kjøpt hos produsenten og hos Malsen og mor!

Så til sist: FANTASTISK gøy at så mange vil være med på konkurransen om garnpakke til Septemberjakken! Trekningen er først i morgen, så det er ennå ikke for sent å bli med!

13 kommentarer:

  1. Bra gjennomgang! Så bra at Nøstebarns garn går, det har jeg :) Hvis jeg ikke skulle vinne, mener jeg ;)
    Ellers kjenner jeg at jeg irriterer meg over den lokale garnbutikken som ser på pt2 og finull som likt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Veronica, Jeg har ikke prøvd Nøstebarngarnet! Strikk en prøvelapp så du ser hvordan det blir først! PT2 og finull er ikke samme tykkelse, nei - men kvaliteten ligner!

      Slett
  2. Jeg strikket min aller første genser i Pt2!
    Ellers har jeg nettopp prøvd Norsk Pelsull - strikker en jakke med strukturmønster og er kjempefornøyd med garnet. Fargene er helt nydelige, garnet er mykt men likevel ullete, og mønsteret kommer fint frem (men Pt2 gir nok en mer markert struktur, siden garnet er hardere tvunnet). Litt "luggete" å strikke med, men det er bare fordi ullfibrene hekter seg litt sammen, det er litt av sjarmen. Anbefaler absolutt å prøve Pelsull!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for denne gjennomgangen, Anne! Gleder meg til å prøve pelsull, men er glad for det du skriver om PT2 og struktur, siden det nå var det garnet oppskriften ble utarbeidet etter!

      Slett
    2. Ja, pelsull gir nok en litt annen overflate. Og NB: Pelsull har en løpelengde på 260m/100g, altså noe tykkere enn Pt2. Strikkefastheten på merkelappen er oppgitt til 22m/10cm på pinner 3,5-4.
      Men du vil nok like garnet likevel, det er utrolig fint, syns jeg. Til nye prosjekter, kanskje?

      Slett
  3. Åh, eg berre elskar rein ull! Ingenting varmar like godt som det, tykkjer eg. Eg trur du har valt det perfekte garnet til jakka. Gler meg til mønsteret kjem ut, så eg kan gå på garnbutikken og velja den finaste fargen - sjølv om det er vanskeleg når det er så mange flotte. ;-)

    SvarSlett
  4. Eg var på åpent lager hos malsen og mor så eg har tafsa på garnet. Var nett komme inn i butikken då og det var lite farger å velge i. Men eg skal tilbake og då skal Norsk pelsull vere med heim.
    Eg har kjøpt mønsteret ditt, men minste str. er 2-3 år og lillemor eg 7 mnd. Så den skal strikkast, men eg strikker ein spire vest først. Nydelige mønster du lager! (Gleder meg til neste....!)

    SvarSlett
  5. Koselig ullinnlegg fra deg :O)
    liker sånt!
    Jeg er også så glad i PT2, men litt vrient å få tak i her jeg bor...
    likevel har jeg klart å få et lite lager, hehe....
    tror jeg prøver jakken i en PT2turkisfarge jeg har :O)
    som en gang skulle bli en tovet poncho med "pelskant".
    Liker også godt fargene i PT2! og det blir utrolig fint i bruk og etter en vask.
    Lykke til med trekningen ;O)

    SvarSlett
  6. Takk for informativt ullinnlegg! Og hyggelig at du linket til bloggen min:-) Har aldri prøvd pt2 men skjønner at jeg må ut på garnbutikk og sjekke det ut! (Hvis jeg ikke vinner give awayen din da!)

    SvarSlett
  7. Det er nogle gode kriterier :)

    Jeg tænker at strikke i én af mine favoritkombinationer: 1 tråd Supersoft og 1 tråd af den tynde Isager Alpaca 1. Så lander man på 167 m/100 g og det passer jo fint - også på pind 3,5. Jeg synes stadig struktur står fint frem så længe alpaca ikke er hovedbestanddelen, og ulden giver det nødvendige hold.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir nok en bra kombinasjon, Birgitte! Jeg har gjort en prøve med 1 tråd Supersoft og en tråd alpakka som er litt tykkere enn Isagers. Det gikk fint, men ble litt tykt. Tror det vil fungere bedre med Isagers alpakka.

      Slett
  8. Så morsomt å lese om tankegangen bak garnvalget! Jeg liker at det er et gjennomtenkt valg. Jeg har faktisk kun strikket blånisseluer og votter i PT2, men er jo veldig glad i "ordentlig", ull så det må nok utforskes mer:)

    SvarSlett
  9. Deilig garnvalg. Ser frem til å strikke septemberjakka =)

    SvarSlett